צור אפרתי      Tzur Ephrathy



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח


יפן למתקדמים

סדרת הרצאות המיועדות לקהל המכיר את התרבות היפנית, לאוהבי יפן, יקירי יפן ואילו הנהנים לשמוע ולקלוט עוד על התרבות המופלאה הזו. הרצאות אילו הן הרצאות מעמיקות יותר, נקודתיות יותר ומבוססות על מחקרים הן של גדולים בתחום והן של עבדיכם הנאמן.

 


"נער חולם על רובע יושיווארה" אוטאגאווה טויונובו

רובעי השעשועים: הקניונים של יפן בתקופת אדו
מהם רובעי השעשועים? איך הם נוצרו ומה באמת היה שם? עלילותיהם של אנשי הטעם בעיר הגדולה. נכיר מושגים בסיסיים שהיו חשובים ברובעים, את המבנה שלהם ואת עולם החוקים לארץ התענוגות הארציים. נפגוש עולמות של שעשועים, תענוגות, תיאטראות שונים, קורטיזאנות ויצאניות, בתי תה ועולמן הקסום של הגיישות. על האשליה, האושר ומה שבניהם. ככל שיספיק הזמן ניכנס גם לטקסים המוכרים שעל פיהם פעלו המבקרים ברובעי השעשועים.

  עולמן הקסום של הגיישות:
על הידוע ועל הפחות ידוע
מה אנחנו יודעים על הגיישות? מה אנחנו יודעים על חיי היומיום שלהן? ואיפה הגיישות היום? האם הן נעלמו כליל מן העולם או שנשאר איזשהו זכר לעולמן הסודי והנסתר? נספר את סיפורן של הגיישות, נבין איך הן נולדו, מה היתה מטרתן ומה הן עשו ברובעי השעשועים? נבחין בהבדלים בין גיישה לקורטיזאנה, נכיר את המניפה, השאמיסן, התה והסאקה. במידה ויישאר זמן גם נספר על טקס מכירת ה"מיזואגה" שמתאר ארתור גולדן בספרו "זיכרונותיה של גיישה", האם זה מיתוס או אמת.



 
הקייסר מייג'י לפני ואחרי המודרניזציה

יפן של שינויים: ממדינה פיאודאלית למודרנית וממדינה מובסת למעצמה כלכלית
מערך של שתי הרצאות:
ההרצאה הראשונה: מציגה את יפן בתהליך המודרניזציה, כיצד יפן הפכה ממדינה סגורה ובלתי מתקדמת טכנולוגית, מבחירה, למדינה בעלת אחד הצבאות החזקים ביותר בעולם והצליחה להכניע מעצמה כל כך חזקה כמו רוסיה בתחילת המאה ה-20 שיכרון-עוצמה שעלה ליפן בהפסד מוחץ במשך שלוש השנים האחרונות של מלחמת האוקיינוס השקט.
 
כיפת הירושימה בסיום מלחמת העולם השנייה

ההרצאה השנייה: מציגה את יפן שהפכה את עורה ממדינה כובשת, אימפריאליסטית ומיליטנטית למדינה פציפיסטית עד עצם היום הזה. התמקדות הכלכלה בשיקום המשק והחלמה, ניהול נכון של הבנקים, מפעלים וחברות חוברים יחדיו ומתאגדים לתאגידי ענק שמתוגמלים בידי הממשלה. איך יפן הופכת ממשק לאחר חורבן לכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

 




 
יפן וקוריאה: איך מתגברים על סכסוך?
הדמיון בין המדינות הוא רב, גם בתרבות השאמניסטית, גם בשפה ובהיסטוריה. עם זאת קיימות מחלוקות בין יפן וקוריאה מזה מאות שנים, מחלוקות שהפכו ליחסי שנאה בתקופה מסוימת במאה ה-20, שהשאירו משקעים כבדים עד היום. נדון בסלעי המחלוקת בין שתי המדינות (ספרי הלימוד, התנצלות נאותה-היתה או לא היתה, האי טאקשימה, נשות הנחמה ועוד) ובעיקר נבחן האם אפשר להתגבר על המחלוקות. אם יתאפשר גם נרחיב בנושא הסכסוך ברטרוספקטיבה של מאות שנים.
    טאקשי קיטאנו: יוצר מוכשר או גאון קולנועי
מיהו טאקשי קיטאנו? מאין צץ ה"טארנטו" (Talent) הזה? מה אנחנו יודעים עליו? הבימאי שמשחק, בדרך כלל בתפקיד ראשי, בסרטיו המפורסמים יותר , כמו "אחי", "זיקוקי דינור", "קיקוז'ירו", "זאטואיצ'י", המפורסמים פחות ועוד. יש האומרים כי הוא טרנטינו של יפן, אך האם לא נכון להגיד שטרנטינו הוא טאקשי קיטאנו של המערב? קיטאנו משלב בין עדינות לאלימות, איך מתיישבת הניגודיות הזו עם התרבות היפנית? איך מתחברים סיפוריו לצד האחר של יפן? ומהו אותו הצד האחר של יפן? אם יותיר הזמן נכנס גם לסיפורים אישיים של קיטאנו ונבין מה הביא אותו לכתוב את הסרטים כפי שהוא כותב.

  בושידו – דרך הלוחם: אז והיום
דרך הלוחם היא פילוסופיה שהתפתחה ביפן העתיקה, הועברה לנחלת הצבא עם המודרניזציה של יפן ונכחדה עם כתיבת החוקה הפציפיסטית של יפן. האומנם? ננסה להבין את מהות הזן בודהיזם ואת העיקרון של ה"עולם הצף", נביט לתוך נפשו של הלוחם וננסה לבין את ההבדל בין ההנעה בידי בושה ולא בידי אחריות, נכיר את החלוקה ההיררכית הקונפוציאנית שהוטבעה מתוך דרך הלוחם עמוק בשורשי החברה היפנית עד היום. לפי דרישת הקהל גם אפשר להרחיב בנושא סיפורי ה"ספוקו" שמוכרים כטקס ה"האראקירי".
 

מימין: מאסטר נאקאיאמה מאסאטושי
קרטה: מקורות וסיפורים עתיקים 
סיפורים רבים מתארים איך נולד הקרטה: מאיפה הוא בא ומה מקורו. חלקם סיפורי אגדות מיסטיים וחלקת עלילות משעשעות המתארות את המאסטרים הגדולים של העבר. בהרצאהנספר על עלילותיו של הבודהידארמה, על עזיבתו את הודו והמעבר לסין, המדיטציות הקשות ועל המשמעת העצמית שלו. נגולל את עלילות בושי מצומורה שהיה לשומר ראשם של שלושה מלכים שונים. איך מאסטר הכניע שור שברח ועוד סיפורי עלילות בין מציאות לאגדה. במידה יתעורר עניין, נדון גם ביכולת ההישרדות של הקרטה לאחר מלחמת העולם השנייה והתגלגלות הקרטה מיפן לשאר העולם.
  בונראקו: תיאטרון בובות לא לילדים 
נשמע איך התגלגל תיאטרון רחוב השייך למעמודות הנמוכים לאולמות מפוארים והפך להיות הקרם של הקרם בשעשוע מבוגרים. נראה איך בובות יכולות לרגש מבוגרים עד דמעות, לגרום להם לפעול והכי חשוב נראה למה מעדיפים לפעמים את תיאטרון הבובות על התיאטרון החי. נלמד כיצד הפכו הבובות מבובות פשוטות לבובות המצריכות שלושה מפעילים מיומנים. אם יהיה זמן נדון בהשפעות הבונראקו על חיי היומיום של קהל הצופים.
 


כיתוב: זן בודהיזם
זן ואסטטיקה: מחול משותף של הרבה סבלנות 
מהו זן? מאיפה הוא בא? מהו צליל המחשבה ומהו טעמו של הרגש? שאלות שנשאלו אלפי נזירי זן בעבר ועד היום. נראה מה הקשר בין זן לאמנות ואסטטיקה, מה החשיבות שלו בנושא ואיך מזהים אומנות זן מאמנות יפנית אחרת. נדון גם כיצד מאפיינים את הזן ומהם גבולותיו ומה שורש שלושת המושגים העיקריים בזן "מא" "קו" ו"מו" ובאסטטיקה היפנית. ככל שהזמן יאפשר לנו נדבר גם בשאלות "קואן" ומה הקשר שלהן לאמנות הזן.
 


הנחותים העשירים:
ארץ של ניגודים בתקופת אדו
נבחן את תקופת אדו לעומק, איך תקופה של שלום משפיעה דרך המצב הכלכלי על מעמד הסוחרים הנחות ועל מעמד הלוחמים הנעלה. נראה כיצד עשירי יפן שצמחו מהמעמדות הנמוכים ועניי יפן ש"צמחו" מהמעמד הגבוה. נלמד איך בעל המאה הוא בעל הדיעה ברחוב אך לא מבחינה פוליטית. ניגודים משלימים והתחכמות של הסוחרים איך "להשוויץ מבלי להשוויץ". אם יהיה עוד זמן נדבר על רובעי השעשועים ונראה איך הכסף התגלגל ברחובות.

 


 
הבית היפני: מעט זה הרבה
הבית המסורתי היפני היה קטן ובנוי מעץ וכל דבר בו היה פונקציונאלי. עד כמה זה משפיע על חיי היומיום של האדם היפני המודרני? נראה איך נראה היה הבית היפני בעבר ואיך הוא נראה היום, נעמוד על הדומה והשונה ועל ההשפעות של הבית המסורתי על הבית המודרני. נלמד מה מייחד את הבתים היפניים עד היום. אם יהיה עוד עניין נדבר גם על מלונות הקפסולה ביפן שמיועדים ליפנים בלבד.
 
"השחקן אוטאני אוניג'י" טושוסאי שאראקו
הדפסי העץ היפנים: העתק של אמנות או אמנות ההעתק
נכיר את הדפסי העץ, נראה מה כל כך מיוחד בהם שאפילו אמני אירופה מצאו אותם מרתקים. נבחין את הדפסי העץ מרישומי הדיו וציורי הזן המוקדמים יותר ביפן. נלמד מעט על האמנים של הדפסי עץ ונראה האם בעצם הדפסי העץ היו אומנות או אמנות. נכיר את תהליך הלמידה לקראת ההפיכה לאמן הדפסים. נראה עד כמה עסקו האמנים בהעתקה ועד כמה האמנות הייחודים שלהן הועתקה. אם תהיה דרישה גם נדבר על אמנות הארוטיקה בהדפסים היפניים.
 
השחקניות סוגי יוקו והארה סצוקו בסרט אאוי סאניקו 1949
החינוך ביפן: מהו סוד ההצלחה ומה הוא ההצלחה של הסוד?
החינוך ביפן ידוע כאחד הנוקשים ביותר בעולם, אך מניב תוצאות. מה מניע את התלמידים היפניים להגיע רחוק? מה מניע את הילדים ללמוד כל כך הרבה. נכיר את המוסדות הפורמאליים והבלתי פורמאליים, החל מתי הספר ומערכת ה"ג'וקו" אחרי הצהריים ועד הלחץ בבית. נלמד קצת את המוסד האוניברסיטאי ביפן ומה באמת סטודנטים עושים שם. אם נספיק גם נדון בנושא הלחץ הנפשי שמופעל על הנוער ועל דרכי ההתמודדות או אי התמודדות עימו.
 


השחקנית הארה סצוקו בסרט אביב מאוחר
נשים ביפן: מעמד או סטאטוס
נשים ביפן מאז התקופה הקלאסית לא נהנו ממעד שווה לגברים ביפן, ויש האמרים שגם אז לא. נכיר את תפקידיה המסורתיים של האישה בבית היפני, בחינוך הילדים, בשעשוע הגבר ובשירותו. נראה קצת מאיפה מגיע מעמד זה של הנשים, מן הזן, מן הקונפוציוניזם?נבחן עד כמה, אם בכלל, הוא השתנה במאה ה-20. נלמד על חירות הקשות שנאלצות נשים לעשות בין משפחה לקריירה והמחיר הכבד שמשלמות הנשים שמוותרות על הבחירה ומנסות להשיג את שניהם. אם עוד נספיק נדבר על תפקידי הנשים בפוליטיקה היפנית.
 


שער שינטו מתקופת נארה שנשאר לעמוד לאחר הפגזת העיר נאגאסאקי 1945
השינטו: דת של טבע ואדם בהרמוניה
"האדם המערבי עושה הכל כדי לחצוץ בינו לבין הטבע בעוד היפני עושה הכל כדי לחבר בינו לבין הטבע" הוא משפט שנאמר ביפן עוד במאות המוקדמות כאשר היפנים פגשו לראשונה את המערביים. דת השינטו -דרך האלים, היא דת המקבלת את הטבע כמו שהוא ומחבקת אותו לתוך התרבות היומיומית ותרבות הקדושה.ננסה להבין איך דת השינטו "חיה בשלום" עם הבודהיזם, קונפוציוניזצם, נצרות ודתות נוספות שחדרו ליפן במהלך ההיסטוריה. נראה מה מקודש בשינטו ומה טמא ומנין זה מגיע. אם יהיה זמן גם נבחן קווי דמיון בין היהדות לשינטו.
 



 
רובע האראג'וקו:
טירוף מוחלט או טירוף חושים
הרובע הייחודי שביומיום הוא רובע של קניון אך בימי ראשון הוא הופך לרובע מיוחד, צבעוני, ססגוני ושאין דומה לו בעולם! בעיקר בנות נוער, נורמטיביות, יוצאות לרחובות בלבוש מיוחד, מושך תשומת לב ושובר את הסטיגמה של "כל היפנים אותו הדבר". נבחן מאיפה מגיעה התופעה הזו ועד לאן היא מגיעה? נלמד על התגלגלות התופעה ונכיר את הזרמים האופנתיים השונים ברובע ואת ההפקות השונות מדי יום ראשון.



חזרה לראש העמוד                               יפן למתחילים


חזרה לתפריט הרצאות על תרבות יפן

צור אפרתי - תרבות יפן - הרצאות ופעילויות
לפרטים נוספים: 052-5717930
לייבסיטי - בניית אתרים