צור אפרתי      Tzur Ephrathy



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח


 

יפן למתחילים

סדרת הרצאות המיועדות לקהל הרחב, שאינו מכיר את התרבות היפנית ומעוניין ללמוד ולהכיר את התרבות המופלאה הזו. הרצאות אילו הן הרצאות מבוא, בסיסיות המביאות את יפן לאדם המערבי.

 

 
מהי יפן? ארץ השמש העולה
נלמד להכיר את יפן בפעם הראשונה. היכן היא נמצאת, מיהם היפנים ומה מיוחד בהם. נחלוש מעט על התרבות היפנית, נכיר את ארבע הדתות השולטות ביפן, ונראה איך היפנים מתחברים לטבע. נכיר את המזון והתרבות השלמה, שבאה, גם על פי המיתולוגיה, מן הים.
 
"הגל הגדול בקאנאגאווה" הוקוסאי
התפתחות תרבותית ביפן: מדינה המסגלת מבחוץ
מאיפה באו היפנים? מיהם אנשי יאמאטו? נכיר תיאוריות על הקמת יפן מול סיפורי המיתולוגיה. נראה כיצד יפן התפתחה בכל כך הרבה תחומים מבלי בכלל שהיה לה כתב. נראה איך היפנים למדו לשאול את התרבות מבחוץ ולאמץ רק את מה שמתאים להם, להתקדם מבלי לשמר את המסורתי ולהתפתח מבלי להתנתק מן העבר.
 
"הקיסר מייג'י ומשפחתו"
רבותי ההיסטוריה חוזרת: תרבות שאוהבת לחקות
נכיר את היכולת של יפן להעתיק ולשנות מצד אחד, ומצד שני להמציא ולשמר. נראה איך יפן מהתקופה המוקדמת ביותר בהיסטוריה, לוקחת ולומדת מבחוץ והופכת את הידע שנרכש לחומר ביד היוצר - עושה ממנו משהו שונה לגמרי. נלמד על תהליכי יפניזציה של אומנות, דת, שפה ועוד.
 
"אירוסים" קורין
אמנות יפנית: גלגולים והתפתחויות
 
דת ומדינה ביפן: האם יש הבדל בניהם?
ביפן יש הרבה דתות, ארבע עיקריות, שכל יפני הוא חלק מכולן. איזו דת תופסת נדבך רחב יותר בחיים, איך משלבים דתות זו בזו ומה הקשר בין הדת למדינה. נלמד להכיר את הדתות השולטות ביפן: שינטו, בודהיזם, קונפוציוניזם ודאואיזם. נכיר את המשפחה הקיסרית ומה הקשר שלה לשמש היפנית, וכיצד הפכה השינטו, שבמקורה לא הייתה דת בכלל, לדת מרכזית בתקופות מסוימות.
 
הפרלמנט היפני ה"דיאט"
הפוליטיקה ביפן: אימוץ שיטות ממשל שונות הגורמות לסדר או לבלגן?
שיטת הבחירות ביפן, היא מאוד מורכבת ובמבט ראשון נראית כחידה בלתי אפשרית לפענוח. נכיר את ה"שחקנים" בפוליטיקה היפנית, ניגע בשיטת הבחירות המסועפת ביפן וננסה להבין למה היא כזאת. האם זה מכוון בכדי שלאזרח לא יהיה מושג? האם זה כדי להרחיק את הממשלה מהעם? או שהסיבה היא פשוט בגלל ריבוי המקורות מהם לקחו היפנים את שיטת הבחירות והיא נראית כמו טלאי על טלאי.
 
עולם המעגלים של הסוטו והאוצ'י: היררכיה בתרבות היפנית
מהו המעגל הפנימי ומהו המעגל החיצוני שלנו, איך היפנים מבינים את עולם המעגלים של הפנים והחוץ, מי שייך לאיזו קבוצה ולמי נותנים כבוד. נכיר את התורה הקונפוציאנית, מה היא אומרת, מאיפה היא באה ומה חשיבותה הגדולה ביפן. נלמד להכיר את רמות הכבוד השונות ואיך מדברים ביפן עם זרים שלא מכירים.
 
"מו" אין, ריק, כלום
זן ואסטטיקה יפנית: וואבי, סאבי ומא
נלמד קודם כל מה זה זן בכלל, מאיפה הוא בא? זן היא כת בודהיסטית דתית שיש לה השפעה על כל תחומי החיים היפניים. האמנות, המדיטציות, האדריכלות ועוד הרבה. נכיר את המושגים הבסיסיים בזן, את ההיבטים הכל כך אהובים על היפנים עד עצם היום הזה. נראה איך האסטטיקה של הזן משפיע על התיאטרון, אמנות, ריקוד, בנייה ועיצוב, ומה זה "העולם הצף" ומה הקשר שלו לזן.
 
נופי יפן: מה כל כך מיוחד בנוף היפני?
הרי יפן בנויים מהרים געשיים שהתפרצו לפני מיליוני שנים ויצרו את האיים הבזלתיים המרשימים שמרכיבים היום את יפן. סלע הבזלת, עשיר במינרלים ואידיאלי לצמחיה שונה ומגוונת. המרקם העדין בין אפר געשי ליערות עד, חורשות במבוק וצמחיה שונה בשילוב עדין ויפה עם המבנים היפנים המשתלבים כל כך יפה בנוף יוצר את נופיה עוצרי נשימה של יפן.
 
הסמוראים: תרבות של אכזריות מעודנת
מיהם אותן דמויות אפיות? מאיפה באו ולאן נעלמו? אם בכלל. נכיר את הערכים הסמוראים, נראה מה הייתה חשיבותם בעבר בתקופות השונות והאם הם תופסים חלק בתרבות של ימינו? נראה את הקשר בין העדין למחוספס, בין האמנות ללחימה, בין הקשוח למעודן.
 
הגיישות: נשות האומנות ולא יצאניות
הטעות הנפוצה ביותר במערב, היא לחשוב שהגיישות היו יצאניות וספקיות של שירותים מיניים. אין דבר יותר לא נכון מהנחה זו! נכיר את הגיישות ואת היופי שלהן, נראה מה היה תפקידן בחברה ומהיכן זה התחיל. נביט באסטטיקה המעודנת של נשות האומנות הללו. נפגוש את ההערצה לאותן נשים יפות ועל הקשר ביניהן ובין מעמד האשה ביפן. נציץ בהבט של נאמנות למשפחה מול היחסים ברובעי השעשועים. לסיכום, נלמד על הקשר החשוב בין הרגש לחובה בעולם הגיישות. נראה, אם יאפשר לנו הזמן קטע קבוקי, מהנפוצים באותה תקופה, על התאבדות האוהבים מסונאזאקי.
 
השפה היפנית: קסומה אך מסובכת
השפה היפנית, התחילה להתפתח בסביבות המאה השביעית לספירה והיא ממשיכה להשתנות ולצמוח גם היום. היפנים משתמשים בשלוש מערכות כתב במקביל, יש האומרים גם ארבע, שלכל אחת מהן שימוש שונה במשפט. אך לא בזה מסתכמת התסבוכת בשפה היפנית, לא רק כללי הדקדוק הרבים והשונים, אלא גם משלבי שפה שונים בהתאם למעמד הדובר ולמעמד חברו לשיחה...
 
תרבות עולם העסקים היפני:מאיפה זה בא?
 
בושידו: דרך הלוחם ואומניות הלחימה ביפן
דרך הלוחם היא פילוסופיה שהתפתחה ביפן העתיקה, הועברה לנחלת הצבא עם המודרניזציה של יפן ונכחדה עם כתיבת החוקה הפציפיסטית של יפן. האומנם? ננסה להבין את מהות הזן בודהיזם ואת העיקרון של ה"עולם הצף", נביט לתוך נפשו של הלוחם וננסה לבין את ההבדל בין ההנעה בידי בושה ולא בידי אחריות, נכיר את החלוקה ההיררכית הקונפוציאנית שהוטבעה מתוך דרך הלוחם עמוק בשורשי החברה היפנית עד היום. לפי דרישת הקהל גם אפשר להרחיב בנושא סיפורי ה"ספוקו" שמוכרים כטקס ה"האראקירי".
 
מאסטר פונקושי גיצ'ין - מייסד הקרטה
קרטה: דרך היד הריקה
סיפורים רבים מתארים איך נולד הקרטה: מאיפה הוא בא ומה מקורו. חלקם סיפורי אגדות מיסטיים וחלקת עלילות משעשעות המתארות את המאסטרים הגדולים של העבר. בהרצאה נספר על עלילותיו של הבודהידארמה, על עזיבתו את הודו והמעבר לסין, המדיטציות הקשות ועל המשמעת העצמית שלו. נגולל את עלילות בושי מצומורה שהיה לשומר ראשם של שלושה מלכים שונים. איך מאסטר הכניע שור שברח ועוד סיפורי עלילות בין מציאות לאגדה. במידה יתעורר עניין, נדון גם ביכולת ההישרדות של הקרטה לאחר מלחמת העולם השנייה והתגלגלות הקרטה מיפן לשאר העולם.
 
תיאטרון יפני: מה זה בכלל?
מה זה תיאטרון יפני? האם הוא בכלל תיאטרון? האם הוא יפני? נלמד על אמנות התיאטרון החל מראשיתה ועד התיאטרון המודרני. נתחיל באמנות המחול הסיני העתיק, נמשיך במופעי החיות של הקהילה הנקראים גאגאקו ובוגאקו. נלמד מה זה תיאטרון הנו העתיק, התחלתו והמשכו עד היום. נפגוש את תיאטרון הקבוקי מראשיתו ועד ימינו. נפגוש את סגנונות התיאטרון המודרני מהשינגקי, לתיאטרון מערבי מתורגם, תיאטרון האוונגרד ומחול "בוטו" מודרני.
חזרה לראש העמוד                                       יפן למתקדמים                          

חזרה לתפריט הרצאות על תרבות יפן

 

צור אפרתי - תרבות יפן - הרצאות ופעילויות
לפרטים נוספים: 052-5717930
לייבסיטי - בניית אתרים